General Motors påbörjar nedläggningen av Saab Automobile.
Försäljningen till Spyker har misslyckats.
– Nu måste vi gå vidare, säger John Smith, vice vd för General Motors, vid en presskonferens i Detroit.
*****************************************************************************
Så blir det tyvärr när man har med penningstinna Amerikanare att göra...
************************************************************************
Bakgrunds fakta: Saab genom tiderna.
Saab bildas 1937. Namnet står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Syftet var att ta fram flygplan för det svenska försvaret.
Den första bilen, Saab 92, visas 1947.
Under 1969 slås Saab och lastbilstillverkaren Scania-Vabis ihop.
På 1980-talet går Saabs personbilsdel med vinst, men i slutet av årtiondet vänder det.
1989 är förlusten ungefär två miljarder kronor för personbilstillverkningen. Personalen inom personbilsdivisionen dras ner med 1 500 personer från runt 15 000.
Följande år, 1990, läggs personbilstillverkningen i ett särskilt bolag, Saab Automobile AB. GM går in som ägare till hälften medan Investorägda Saab-Scania äger den andra halvan.
1991 lägger Saab ner sin fabrik i Malmö där 900 anställda byggde modellen Saab 900.
Under 1994 och 1995 visar Saab Automobile vinst, det är de enda vinståren under GM:s ägande.
2000 tar GM över hela Saab Automobile.
Tre år senare lanseras Saab 9-3.
2005 förlorar fabriken i Trollhättan kampen om att tillverka nästa generations 9-3,ett beslut som ändras tre år senare.
Året därefter säljer Saab rekordmånga bilar, 133 000.
Finanskrisen 2008 får GM att söka statligt stöd för att överleva.
Under februari 2009 meddelar GM att Saab ska bli ett självständig bolag och säljas.
